Введення споживача в оману: як себе захистити

ВВЕДЕННЯ СПОЖИВАЧА В ОМАНУ: ЯК СЕБЕ ЗАХИСТИТИ

      Часом під час купівлі товару Вам не говорять його характеристики, не зазначають його дефекти, або коли Ви берете кредит в банку, не попереджають про відсотки, які будуть нараховуватися на тіло кредиту. Одним із способів нечесної конкуренції є введення споживачів в оману.

      Під недобросовісною конкуренцією необхідно розуміти будь-які дії, що суперечать торговим та іншим нормативно-правовим актам у господарській діяльності. Одним із найпоширеніших видів нечесної конкуренції є надання виробником для своєї продукції невластивих позитивних та привабливих для споживачавластивостей.
      Відповідно до ЗУ «Про захист від недобросовісної конкуренції» інформацією, яка вводить споживача в оману є інформація, яка спонукає або може спонукати споживача дати згоду на здійснення правочину, на який він міг не погодитися, шляхом надання йому неправдивої чи неповної інформації або ненадання інформації про товар, послугу тощо.

Інформацією, що вводить споживача в оману зі сторони виробника, є:

- характеристики продукції (відомості про наявність продукції в обігу та її переваги, яку небезпеку може нести дана продукція, склад та методи використання продукції тощо)

- гарантійний строк та гарантійне обслуговування продукції (ненадання гарантійного талону, не зазначення відділень, які здійснюють гарантійне обслуговування продукції)

- спосіб продажу, ціну, наявність знижок або інших цінових переваг

- умови оплати, доставки, виконання договору купівлі-продажу

- місце розташування і повну назву продавця (в разі потреби – місце розташування і повну назву особи, від імені якої виступає продавець)

- характер, атрибути та права продавця (зокрема інформації про його особу, статус, наявність ліцензії тощо)

- небезпека, яка може загрожувати споживачу у зв’язку з покупкою або використанням продукції

- права споживача (у тому числі право відмовитися від продукції, право на заміну продукції неналежної якості або відшкодування понесених збитків у зв’язку з придбанням продукції)


Що слід робити?

  • Зафіксувати порушення суб’єктом господарської діяльності, а саме поширення інформації, яка вводить або може вводити в оману споживача та зібрати належні докази.
  • Звернутися до Антимонопольного комітету України для притягнення порушника до відповідальності, вимагати припинення порушення законодавства та відновлення порушених прав.
  • Антимонопольний комітет України вивчає матеріали справи, висновки експертів, пояснення свідків, а також інші докази у справах про порушення законодавства про захист від недобросовісної конкуренції (рекламний ролик, листівка з акційними пропозиціями, фото рекламного плакату, проведене незалежне експертне дослідження впливу на споживачів недобросовісної реклами або інформації).

   Після вивчення всіх матеріалів Антимонопольний комітет України виносить рішення. У разі незгоди з прийнятим рішенням його можна оскаржити в суді у 2‑х місячний строк з дня його одержання.

  Відповідно до ст. 21 Закону України «Про захист від недобросовісної конкуренції», до суб’єкта господарювання, який вчиняє дії, які визначаються недобросовісною конкуренцією, тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі до 5% доходу (виручки) від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) за останній звітний рік, що передував року, в якому накладається штраф, а особи, які зазнали збитків даним порушенням можуть звернутися до суду задля їх відшкодування.

   Строк притягнення суб’єкта господарювання до відповідальності - 3 роки з дня вчинення порушення, а у разі порушення, що тривало в часі – 3 роки з дня закінчення вчинення порушення.