Актуальне інтерв'ю Артема СНЄЖКО
Артем СНЄЖКО: дієвий крок на шляху до впровадження європейських стандартів життя - обов'язкове використання реєстраторів розрахункових операцій
Навіщо взагалі запроваджувати повну фіскалізацію малого бізнесу, вимагати від платників єдиного податку використання касових апаратів? Чи вигідне впровадження РРО/ПРРО і легальному бізнесу і пересічному громадянину? Навіщо ФОПам касовий апарат «у смартфоні»? Чи на часі це під час війни?
На ці та інші питання в. о. начальника Головного управління ДПС у Сумській області Артем СНЄЖКО надав відповіді журналістам під час онлайн спілкування.
З 1 січня 2022 року ФОПи 2-4 груп зобов’язані використовувати реєстратори розрахункових операцій (РРО). Ця тема у нас була досить актуальна перед війною.
Що змінилося за цей час?
Для початку хочу акцентувати, що дійсно з 01 січня минулого року використання реєстраторів розрахункових операцій стало обов’язковим для ФОПів 2-4 груп. Поступовий перехід на обов’язкове застосування РРО було передбачено, ще з 1 січня 2021 року. Протягом 2021 року податківці активно проводили інформкампанію з цього питання.
Хочу нагадати, що законодавча база згідно якої ФОПи зобов’язані використовувати РРО при здійсненні господарської діяльності була прийнята ще у вересні 2019 року, а сам Закон про застосування реєстраторів розрахункових операцій діє в Україні з 1995 року. Але у зв’язку з внесеними змінами, фіскалізацію було перенесено ще на рік, тобто 2022-ий. 2022 рік почалася війна.
Наголошую, що з 01.01.2022 РРО/ПРРО має бути в кожного суб’єкта господарювання, в тому числі ФОП, якщо він:
провадить діяльність у сфері торгівлі, громадського харчування, послуг;
здійснює розрахункові операції в безготівковій та/або готівковій формі, в тому числі із застосуванням електронних платіжних засобів (ЕПЗ) при продажу товарів (наданні послуг);
не потрапляє під звільнення від РРО/ПРРО за ст. 9 або 10 Закону про РРО [Закон України “Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг” від 06.07. 1995 року №. 265/95-ВР].
Водночас на період воєнного стану нормами п. 12 розд. ІІ Закону про РРО було передбачено, що протягом дії воєнного стану санкції за порушення вимог Закону про РРО не застосовуються.
На що підприємцю треба звернути увагу у 2023 році?
Саме головне на що підприємцям слід звернути увагу це те, що в рамках дії Закону України №3219 від 30.06.2023 року уже з 1 жовтня 2023 року відновлюється застосування штрафних санкцій за порушення використання РРО та ПРРО.
Отже, усі СГ на загальній системі, платники єдиного податку, які є платниками ПДВ, а також ті платники єдиного податку, які здійснюють діяльність у сфері торгівлі підакцизною групою товарів, реалізують технічно складні побутові товари, лікарські засоби, вироби медичного призначення і реалізують ювелірні вироби, за порушення у сфері РРО сплачуватимуть штрафи у повному обсязі: 100% вартості товару, реалізованого при першому порушенні та 150% - при кожному наступному порушенні.
Водночас для ФОП єдиного податку ІІ та ІІІ групи за ставкою 5%, а також IV групи, які не торгують товарами з переліченої ризикової групи (підакцизна група товарів, технічно складні побутові товари, лікарські засоби, вироби медичного призначення, ювелірні вироби), встановлені знижені розміри штрафних санкцій – 25% вартості реалізованих із порушенням товарів – за перше порушення та 50% вартості проданих з порушенням товарів (робіт, послуг)за кожне наступне.
Такий розмір штрафних санкцій діятиме до 31 липня 2025 року, але не пізніше ніж до дати припинення або скасування воєнного стану.
Нагадайте будь ласка нашим читачам навіщо взагалі потрібні РРО/ПРРО?
Яка різниця для підприємця, є реєстратор, чи ні? Багато з підприємців давно дотримуються норм чинного законодавства та встановили реєстратори і навіть під час війни. Реєстратор є, і він рахує, скільки підприємець отримав доходів. У чому тут проблема? Бізнес працює для того, щоб отримувати дохід, так? Єдине про офіційні (обраховані) доходи буде знати не лише підприємець, але й держава, оскільки наслідком будь-якого доходу є оподаткування. Ось саме для чого і потрібна фіскалізація.
Наведіть для споживачів приклади коли зрозуміло, що бізнес ухиляється від оподаткування?
Дробити великий бізнес на сітку з ФОПів в Україні навчилися вже давно та досвід в цьому питанні в нашій державі переймається досить швидко. Ми всі придбаємо щоденно товари у продуктових магазинах. Так? Нам у відкриту видають два чеки з одного терміналу під однією вивіскою торгівельного закладу, маніпулюючи своїми ж підконтрольними компаніями з ліцензією на алкоголь та сигарети і ФОПами.
Інший приклад. Якщо ми заходимо у магазини де продається електроніка та придбаємо там товар? Так, вам видадуть чек, але чек від ФОПа. Розумієте? Це великий бізнес, це велика мережа, яка давним-давно перестала бути навіть вже середнім бізнесом. Великі обсяги продажів, продаж контрабандного товару без обліку та відповідно без оподаткування.
Тому саме споживач зазнає збитків як безпосередньо від неякісної продукції, на яку не поширюється гарантія (немає коректно оформленого чека – немає і відповідача і гарантії), так і масу супутніх витрат, таких як ремонт тощо, в залежності від специфіки самого товару. І довести збиток юридично нереально.
Споживач же не ухиляється від сплати податків коли придбає той чи інший товар і не намагається зменшити податкове навантаження, так? Споживач платить повну суму покупки з усіма акцизами і ПДВ. Несплата ПДВ і акцизів за контрабандну і контрафактну продукцію відбувається виключно з вини недобросовісного суб’єкта господарювання, який фактично привласнюють різницю в кінцевій ціні товару собі.
Чи на часі знову підіймати питання РРО у країні де йде війна?
Впевнений, що так. Ми з Вами розуміємо, що бюджети країни (державний та місцеві), а також і сам пересічний споживач зазнають збитків від функціонування «тіньової економіки», боротися з якою і покликана фіскалізація. До речі її рівень в Україні, за офіційними даними, у 2021 році становив 32%. Це показник країн з перехідною економікою. Триває війна і з якою економікою ми будемо після перемоги важливо. Тому до питання фіскалізації необхідно повертатися під час війни, бо після нам відроджувати країну. До цього часу ми повинні навчитися не порушувити законодавство, у т. ч. щодо РРО.
ФОПи наголошують і на тому, що це додаткові витрати? Поясніть.
Ми вже неодноразово наголошували, що ніхто ж не зобов'язує ФОПів 2-4 груп купувати лише класичні касові апарати і громіздкі принтери. Їх можна замінити програмою на комп’ютері, планшеті або навіть смартфоні – це так званий програмний РРО або ПРРО.
Сьогодні на ринку є вже великий вибір відповідних програм, як безкоштовних від податкової служби, так і альтернативних від комерційних розробників. Рекомендуємо скористатися відповідним ПРРО на вебпорталі податкової. Це просто, зручно та без додаткових витрат, що є важливо для підприємця.
Використання ПРРО має багато переваг. Наприклад, йому взагалі не потрібно сервісне обслуговування, сертифікація або проходження експертиз. Реєстрація та подальша робота відбуваються виключно в електронній формі, без контактів з податківцями. Друкувати паперові чеки також не потрібно, достатньо чеків електронних. Не потрібна і книга обліку розрахункових операцій.
Програмне забезпечення дозволить малому бізнесу поліпшити облік і контроль за своїми бізнес-процесами, інтегрувати онлайн - і оффлайн -торгівлю.
Підприємці, які вже розібралися у цьому питанні виступають за фіскалізацію.
Як це питання вирішувалося в інших країнах?
По цьому шляху вже давним-давно пройшли всі розвинуті країни світу. Причому набагато жорсткіше, ніж у нас - без доступного безоплатного додатку, який можна скачати з сайту Податкової, а з обов’язку встановлювати залізні РРО для всіх.
Міжнародний досвід довів, що системне введення РРО приносить позитивний результат.
У країнах Європейського Союзу використання РРО давно стало звичною практикою. Однією з перших в ЄС до цього прийшла Швеція, причому ініціатива була підтримана місцевим бізнесом, попри те, що касові апарати коштували майже 2000 євро. Зараз за роботу без РРО передбачений немаленький штраф.
Протягом останніх років фіскалізація розширювалася і в інших країнах Євросоюзу: Литві, Німеччині, Польщі, тощо. Як і в Україні, в кожній з них є категорії підприємців, для яких використання РРО не обов’язковим, але загальний показник очевидний: чим активніше фіксуються всі інтеракції між продавцем і покупцем товарів або послуг, тим більше від цього виграють обидві сторони, і економіка країни в цілому.
З 2020 року це є одним з головних тем, які податкова Сумщини висвітлює через засоби масової інформації. Повторіть для наших читачів де детально вони можуть ознайомитися з усім обсягом, а головне точної інформації щодо питань РРО/ПРРО?
Безумовно в основі втілення якісних змін завжди лежить їх роз'яснення.
Так, провідні фахівці Головного управління ДПС у Сумській області на всіх рівнях, використовуючи всі можливі засоби комунікації продовжують проведення інформаційно-роз’яснювальних заходів про новації у законодавстві щодо застосування реєстраторів розрахункових операцій. Ця робота стояла на порядку денному впродовж 2020 та 2021 років, і залишається головною податковою темою протягом війни.
При цьому, досить важливою складовою є навчання користування новими сервісами, їх популяризація та демонстрація того, на які позитивні зміни вони здатні.
На рівні державних податкових інспекцій (центрів обслуговування платників податків), а саме: Сумської, Конотопської, Роменської, Шосткинської та Охтирської ДПІ, створені окремі робочі місця для проведення щоденних практикумів-тренінгів з платниками податків щодо реєстрації ПРРО за попереднім записом.
Звернувшись до податкових інспекцій суб’єкти господарювання отримають кваліфіковані практичні поради фахівців щодо встановлення та налагодження відповідного програмного забезпечення та зможуть безпосередньо в податковій завантажити ПРРО.
Варто взяти до уваги, що платники, які бажають встановити ПРРО обов’язково повинні мати електронні ключі та пристрій, на який встановлюється ПРРО – телефон/планшет з USB-шнуром до нього або ноутбук. Програми встановлюються на ОС Windows, Android та іOS.
Вся актуальна інформація є на вебпорталі Державної податкової служби України де можна ознайомитися з відповіддю на всі питання https://tax.gov.ua/baneryi/programni-rro/
Також інформаційні матеріали стосовно ФОП, на яких з 01.01.2022 розповсюджується обовʼязок застосовувати РРО/ПРРО, – https://cutt.ly/VIcjaDz; інформаційні матеріали стосовно ФОП, на яких з 26.11.2021 розповсюджується обовʼязок ведення обліку товарних запасів (для тих хто повинен вести облік), – https://cutt.ly/rIcjho5; покрокова відеоінструкція щодо Порядку ведення обліку товарних запасів для фізичних осіб – підприємців, відеоролик – https://cutt.ly/YIcjzxi.
Підсумовуючи зазначу, що понад усе – це формування податкової культури, в рамках якої кожен платник податків чітко зрозуміє суть та мету фіскалізації. Якщо Україна прагне до європейського рівня життя, вона повинна впроваджувати відповідні стандарти. Тим більше, ми повинні вибудовувати довірчі відносини з ЄС в рамках підписаних меморандумів. Наша стратегічна мета привести бізнес до єдиних, прозорих і чесним законодавчим правилам господарської діяльності. Ми повинні вивести економіку з тіні, наповнювати за рахунок детінізації бюджети всіх рівнів і захистити мільйони українських покупців.