В ШОСТКИНСЬКІЙ ПОДАТКОВІЙ НАДАЮТЬ ПЛАТНИКАМ КОНСУЛЬТАЦІЙНУ ПІДТРИМКУ

В Шосткинській податковій надають платникам консультаційну підтримку

Фахівці ЦОП Шосткинської ДПІ  Головного управління ДПС у Сумській області  кожного дня навчають платників податків користуватись електронними сервісами, які надає Державна податкова служба Україна та роз’яснюють всі явні перспективи.

Як зареєструвати касовий апарат та якому надати перевагу: класичному чи програмному? За відповідями на ці запитання завітали на консультацію до Шосткинської державної податкової інспекції платники податків.

Завідувач Шосткинського сектору  електронних сервісів Іванна  Кулик зазначила, що суб’єкт господарювання, який має намір зареєструвати касовий апарат, повинен перебувати на обліку в контролюючому органі. Окрім того, платнику необхідно подати повідомлення 20-ОПП, в якому зазначається приміщення, де використовуватиметься РРО чи ПРРО. Оскільки, платників цікавив, насамперед, програмний реєстратор, адже це зручно, функціонально й економно (програмне забезпечення надається податковою безкоштовно), тому Іванна Кулик провела тренінг для платників податків. Під час   тренінгу детально зупинилися  на процедурі реєстрації та роботи саме ПРРО. Підприємці отримали практичну допомогу у налаштуванні пропонованого ДПС України програмного РРО. Це безкоштовне програмне рішення повинно стати помічником кожному підприємцю у проведенні готівкових розрахунків та веденні обліку. Під час практикумів,  фахівці  консультують щодо роботи в Електронному кабінеті та програмі «ПРРО-Каса».

Нагадуємо, що з  питань щодо отримання практичної допомоги із встановлення та реєстрації ПРРО можна звертатись до ЦОП Шосткинської ДПІ   за адресою: м. Шостка, вул. Знаменська, 2,  понеділок  - п'ятниця з 09 год. 00 хв. до 16 год. 00 хв.; вихідні дні - субота та неділя. Запис за телефоном: (05449) 2-05-02.

Варто взяти до уваги, що суб’єкти  господарювання, котрі мають намір користуватися програмними РРО,  обов’язково повинні мати електронні ключі та пристрій, на який встановлюється ПРРО – телефон/планшет з USB-шнуром до нього або ноутбук.  Програми встановлюються на ОС Windows та Android.

Права на подання одноразової (спеціальної) добровільної декларації

Шосткинська  ДПІ ГУ ДПС у Сумській  області інформує, що відповідно до п. 4 підрозд. 9 прим. 4 розд. XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року № 2755-VI зі змінами та доповненнями (далі – ПКУ) одноразове (спеціальне) добровільне декларування – це особливий порядок добровільного декларування фізичною особою, визначеною п. 3 підрозд. 9 прим. 4 розд. XX «Перехідні положення» ПКУ належних їй активів, розміщених на території України та/або за її межами, якщо такі активи фізичної особи були одержані (набуті) такою фізичною особою за рахунок доходів, що підлягали в момент їх нарахування (отримання) оподаткуванню в Україні та з яких не були сплачені або сплачені не в повному обсязі податки і збори відповідно до вимог законодавства з питань оподаткування та/або міжнародних договорів, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України, та/або які не були задекларовані в порушення податкового та валютного законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, протягом будь-якого з податкових періодів, що мали місце до 01 січня 2021 року.

Відповідно до п. 10 підрозд. 9 прим. 4 розд. XX «Перехідні положення» ПКУ склад та обсяг активів, джерела одержання (набуття) яких у разі невикористання фізичною особою права на подання одноразової (спеціальної) добровільної декларації (далі – Декларація) вважаються такими, з яких повністю сплачено податки і збори відповідно до податкового законодавства, становлять:

а) об’єкти житлової нерухомості:

квартира/квартири, загальна площа якої/яких не перевищує сукупно 120 кв.м, або майнові права, що підтверджені відповідними документами, на таку квартиру або квартири у багатоквартирному житловому будинку незавершеного будівництва;

житловий будинок/житлові будинки, зареєстрований/зареєстровані у встановленому порядку в Україні, загальна площа якого/яких сукупно не перевищує 240 кв.м, або житловий будинок незавершеного будівництва чи будинки незавершеного будівництва, загальна площа якого/яких сукупно не перевищує 240 кв.м, за умови наявності у такої фізичної особи права власності на земельну ділянку відповідного цільового призначення;

б) об’єкти нежитлової нерухомості – нежитлові будинки некомерційного призначення та/або нежитлові будинки незавершеного будівництва некомерційного призначення, загальна площа яких не перевищує 60 кв.м;

Таким чином, якщо фізична особа має у власності об’єкти нерухомого майна, які були придбані за рахунок коштів з яких були сплачені усі податки та збори, передбачені нормами чинного законодавства то обов’язку щодо відображення таких об’єктів у одноразовій (спеціальній) добровільній декларації у такого декларанта не виникає, незалежно від того, що площа зазначених об’єктів перевищує норми, визначені п. 10 підрозд. 9 прим. 4 розд. ХХ «Перехідні положення» ПКУ.

Право на подання одноразової добровільної декларації поширюється і на самозайнятих осіб

Шосткинська  ДПІ ГУ ДПС у Сумській області   звертає увагу, що одноразове (спеціальне) добровільне декларування – це особливий порядок добровільного декларування фізичною особою належних їй активів, розміщених на території України та/або за її межами, якщо такі активи фізичної особи були одержані (набуті) такою фізичною особою за рахунок доходів, що підлягали в момент їх нарахування (отримання) оподаткуванню в Україні та з яких не були сплачені або сплачені не в повному обсязі податки і збори.

Скористатися одноразовим (спеціальним) добровільним декларуванням можуть фізичні особи – резиденти, у тому числі самозайняті особи, а також фізичні особи, які не є резидентами України, але які були резидентами на момент отримання (набуття) об’єктів декларування чи на момент нарахування (отримання) доходів, за рахунок яких були отримані (набуті) об’єкти декларування, і які відповідно до Податкового кодексу є чи були платниками податків.

Тож право на подання одноразової добровільної декларації поширюється і на самозайнятих осіб.

Якщо самозайнята особа має у власності кошти, отримані нею від здійснення господарської діяльності, але такі кошти не були задекларовані у податковій декларації, а також не були сплачені податки, встановлені податковим законодавством, то така особа може скористатися правом і задекларувати вказані кошти шляхом подання одноразової (спеціальної) добровільної декларації та сплатити збір з одноразового (спеціального) добровільного декларування за ставкою, визначеною нормами Податкового кодексу України.

Відновлюються податкові обов’язки для платників податків

Шосткинська  ДПІ ГУ ДПС у Сумській області   звертає увагу, що відновлюються податкові обов’язки для платників податків, у яких є можливість, своєчасно реєструвати в ЄРПН податкові накладні, подавати податкову звітність, сплачувати податки та збори.

Відповідні зміни внесено Законом України від 12 травня 2022 року № 2260-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» (далі – Закон).

Такі платники звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання обов’язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом за умови:

- реєстрації податкових накладних, розрахунків коригування за операціями з постачання товарів/послуг, здійсненими в період лютий-травень 2022 року, до 15 липня 2022 року (по податковому кредиту, відображеному у податкових деклараціях з ПДВ за звітні (податкові) періоди лютий-травень 2022 року на підставі первинних (розрахункових) документів має бути здійснена реєстрація ПН/РК в ЄРПН);

- подання податкової звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 Податкового кодексу України, до 20 липня 2022 року;

- сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 року.

Після спливу цих термінів та невиконання платниками свого податкового обов’язку до таких платників будуть застосовані штрафні санкції визначені нормами Податкового Кодексу України.

Знято мораторій на окремі види податкових перевірок

Шосткинська  ДПІ ГУ ДПС у Сумській області   інформує, що з 2 червня 2022 року набрали чинності зміни в частині камеральних перевірок декларацій, до яких подано заяву про повернення суми бюджетного відшкодування з податку на додану вартість (далі – ПДВ).

Зокрема, законом України від 12 травня 2022 року№ 2260-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» (далі – Закон № 2260) передбачено відновлення камеральних та документальних перевірок податкової звітності та визначення строків і порядку їх проведення (п. 69.2 ст. 69 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ) та відновлення відшкодування сум ПДВ з бюджету.

Повернення узгоджених сум бюджетного відшкодування здійснюється у хронологічному порядку відповідно до черговості внесення до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування (п. 69.11 ст. 69 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ).

При цьому суми ПДВ, включені до складу податкового кредиту при здійсненні операцій з придбання товарів, які у подальшому були знищені (втрачені) внаслідок дії обставин непереборної сили у період дії воєнного стану, не включаються до обрахунку суми бюджетного відшкодування та зараховуються до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду до її повного погашення (п. 69.29 ст. 69 підрозд.10 розд. ХХ ПКУ).

Крім того, Законом № 2260 виключено норму щодо подання на період дії воєнного, надзвичайного стану платниками податків до контролюючого органу податкових декларацій та інших документів в паперовій формі. Зміни в частині камеральних перевірок декларацій та уточнюючих розрахунків (у разі їх подання), до яких подано заяву про повернення суми бюджетного відшкодування, набрали чинності з 02 червня 2022 року.

Cуб’єкти господарювання зобов’язані проводити розрахункові операції через реєстратори розрахункових операцій

Шосткинська  ДПІ ГУ ДПС у Сумській області   нагадує, що статтею 3 Закону України від 06 липня 1995 року № 265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» (далі – Закон) визначено, що суб’єкти господарювання, які здійснюють розрахункові операції, зобов’язані їх проводити на повну суму покупки (надання послуги) через реєстратори розрахункових операцій (далі – РРО), а у випадках, передбачених цим Законом, із застосуванням зареєстрованих у встановленому порядку розрахункових книжок.

Положеннями статті 5 Закону суб’єктам господарювання надано можливість на період виходу з ладу РРО та здійснення його ремонту або у разі тимчасового, не більше 7 робочих днів, відключення електроенергії проводити розрахункові операції із використанням належним чином зареєстрованих книги обліку розрахункових операцій та розрахункової книжки або із застосуванням належним чином зареєстрованого резервного реєстратора розрахункових операцій.

Не зобов’язані застосовувати РРО суб’єкти господарювання, які отримають кошти виключно на поточний рахунок за реквізитами (IBAN) та платники єдиного податку 1 групи.

Деклараційна кампанія 2022 триває

Шосткинська  ДПІ ГУ ДПС у Сумській області   нагадує, що з 01 січня 2022 року розпочалась кампанія декларування, за якою окремі категорії фізичних осіб зобов'язані подати річну податкову декларацію про майновий стан і доходи та визначити податкові зобов'язання з податку на доходи фізичних осіб і військового збору та/або мають право подати декларації для отримання податкової знижки.

Зауважимо, що з 1 січня 2022 року діє нова форма податкової декларації про майновий стан і доходи (далі – декларація), яка затверджена наказом Міністерства фінансів України від 17 грудня 2020 року № 783 «Про внесення змін до наказу Міністерства фінансів України від 02 жовтня 2015 року № 859», зареєстрованого в Міністерстві Юстиції України від 28 грудня 2020 року за № 1295/35578. Вона передбачає об’єднання звітності з податку на доходи фізичних осіб та єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, а також декларування частини прибутку контрольованої іноземної компанії (КІК).

Нова форма декларації доповнена додатками:

1) ЄСВ 1, ЄСВ 2 та ЄСВ 3 – для платників єдиного внеску самозайнятих осіб (крім осіб, які обрали спрощену систему оподаткування) та осіб, які сплачували добровільні внески, передбачені договором про добровільну участь у системі загальнообов’язкового державного соціального страхування;

2) КІК – для платників, у яких виникає обов’язок декларувати прибутки КІК відповідно до п. 170.13 ст. 170 Податкового кодексу України (далі – ПКУ).

Водночас п. 54 підрозділу Х Перехідних положень ПКУ встановлені особливості застосування положень про оподаткування прибутку КІК протягом перехідного періоду, а саме: першим звітним (податковим) роком для звіту про КІК є 2022 рік (якщо звітний рік не відповідає календарному року – звітний період, що розпочинається у 2022 році).

Отже, за звітний період 2021 рік фізичні особи – платники податку додаток до податкової декларації КІК не заповнюють та не подають.

Як зареєструвати програмний РРО?

Шосткинська  ДПІ ГУ ДПС у Сумській області   інформує, що суб’єкт господарювання, який має намір зареєструвати програмний реєстратор розрахункових операцій (далі – ПРРО), повинен перебувати на обліку в контролюючому органі. Також на обліку має перебувати його господарська одиниця, де буде використовуватись ПРРО, про яку суб’єкт господарювання повідомляє контролюючий орган відповідно до вимог п. 63.3 ст. 63 Податкового кодексу України (повідомлення про об’єкти оподаткування або об’єкти, пов’язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність за формою № 20-ОПП).

Реєстрація ПРРО здійснюється на підставі Заяви про реєстрацію програмного реєстратора розрахункових операцій за формою № 1-ПРРО (J/F 1316604), що подається у електронній формі за основним місцем обліку суб’єкта господарювання як платника податків через Електронний кабінет (портальне рішення для користувачів або програмного інтерфейсу (АРІ)) або засобами телекомунікацій.

Після включення ПРРО до реєстру програмних реєстраторів розрахункових операцій такий ПРРО може використовуватись суб’єктом господарювання.

Про сертифікати електронних підписів та/або печаток, що будуть використовуватись для ПРРО, суб’єкт господарювання повідомляє згідно з Порядком обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 06.06.2017 № 557 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 01.06.2020 № 261).

Алгоритм розрахунку податкової знижки в частині сум витрат на сплату страхових внесків, сплачених за договорами довгострокового страхування життя (недержавного пенсійного забезпечення)

Шосткинська  ДПІ ГУ ДПС у Сумській області   повідомляє.

Порядок застосування платником податку – фізичною особою права на податкову знижку передбачений ст. 166 розд. IV Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року № 2755-VІ із змінами та доповненнями (далі – ПКУ).

Платник податку має право включити до податкової знижки у зменшення оподатковуваного доходу платника податку за наслідками звітного податкового року, визначеного з урахуванням положень п. 164.6 ст. 164 ПКУ, фактично здійснені ним протягом звітного податкового року витрати, перелік яких визначений у п. 166.3 ст. 166 ПКУ.

Підпунктом 166.3.5 п. 166.3 ст. 166 ПКУ передбачено, що платник податку має право включити до податкової знижки, зокрема, суму витрат на сплату страхових платежів (страхових внесків, страхових премій) та пенсійних внесків, сплачених платником податку страховику-резиденту, недержавному пенсійному фонду, банківській установі за договорами довгострокового страхування життя, недержавного пенсійного забезпечення, за пенсійним контрактом з недержавним пенсійним фондом, а також внесків на банківський пенсійний депозитний рахунок, на пенсійні вклади та рахунки учасників фондів банківського управління як такого платника податку, так і членів його сім’ї першого ступеня споріднення, які не перевищують (у розрахунку за кожний з повних чи неповних місяців звітного податкового року, протягом яких діяв договір страхування):

а) при страхуванні платника податку або за пенсійним контрактом з недержавним пенсійним фондом платника податку, або на банківський пенсійний депозитний рахунок, пенсійний вклад, рахунок учасника фонду банківського управління чи за їх сукупністю – суму, визначену в абзаці першому п.п. 169.4.1 п. 169.4 ст. 169 ПКУ (у 2021 році: 2270,00 грн х 1.4 = 3180,00 гривень);

б) при страхуванні члена сім’ї платника податку першого ступеня споріднення або за пенсійним контрактом з недержавним пенсійним фондом, або на банківський пенсійний депозитний рахунок, пенсійний вклад, рахунок учасника фонду банківського управління на користь такого члена сім’ї чи за їх сукупністю – 50 відс. суми, визначеної в абзаці першому п.п. 169.4.1 п. 169.4 ст. 169 ПКУ, в розрахунку на кожного застрахованого члена сім’ї (у 2021 році: 2270,00 грн х 1.4 х 50 відс. = 1590,00 гривень).

Наприклад, якщо договір страхування життя, що передбачає сплату платником податків страхового платежу (страхового внеску, страхової премії) за рік у сумі 16000 грн., розпочинався 14 серпня 2021 року і платником податків у серпні 2021 року сплачено страховий платіж за рік у сумі 16000 грн. (з 14.08.2021 по 13.08.2022), то з урахуванням норм п.п. «а» п.п. 166.3.5 ПКУ платник податку має право віднести на витрати суму фактичних витрат за 5 місяців дії договору у звітному податковому 2021 році, що не перевищує 15900,00 грн. (3180,00 грн х 5 місяців).

При страхуванні члена сімї платника податку першого ступеня споріднення за вищезазначеними умовами понесених витрат платник податку має право віднести на витрати суму, що не перевищує 7950,00 грн (3180,00 грн х 5 місяців х 50 відсотків).

Отже, нормами ПКУ передбачено, що платник податків має право включити до податкової знижки фактично здійснені ним протягом звітного податкового року витрати, зокрема, на сплату страхових платежів (страхових внесків, страхових премій), які не мають перевищувати обмеження, встановлені підпунктами «а» та «б» п.п. 166.3.5 п. 166.3 ст. 166 ПКУ, у розрахунку за кожний з повних чи неповних місяців звітного податкового року, протягом яких діяв договір страхування.

Чи має право на податкову знижку підприємець, який є найманою особою та отримує дохід у формі заробітної плати?

Шосткинська  ДПІ ГУ ДПС у Сумській області   повідомляє.

Право на податкову знижку має фізична особа-підприємець, яка є найманою особою, виключно до доходів, одержаних протягом року у вигляді заробітної плати.

Відповідно до п.п. 14.1.170 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року № 2755-VІ зі змінами та доповненнями (далі – ПКУ) податкова знижка для фізичних осіб, які не є суб’єктами господарювання, – це документально підтверджена сума (вартість) витрат платника податку – резидента у зв’язку з придбанням товарів (робіт, послуг) у резидентів - фізичних або юридичних осіб протягом звітного року, на яку дозволяється зменшення його загального річного оподатковуваного доходу, одержаного за наслідками такого звітного року у вигляді заробітної плати, у випадках, визначених ПКУ.

Заробітна плата – це основна та додаткова заробітна плата, інші заохочувальні та компенсаційні виплати, які виплачуються (надаються) платнику податку у зв’язку з відносинами трудового найму згідно із законом п.п. 14.1.48 п.14.1 ст.14 ПКУ.

Порядок застосування податкової знижки передбачений ст.166 ПКУ.

Згідно із п.п. 166.4.2 п. 166.4 ст. 166 ПКУ передбачено, що загальна сума податкової знижки, нарахована платнику податку в звітному податковому році, не може перевищувати суми річного загального оподатковуваного доходу платника податку, нарахованого як заробітна плата, зменшена з урахуванням положень п. 164.6 ст. 164 ПКУ.

Електронний кабінет ДПС: зручний сервіс від податкової

Шосткинська  ДПІ ГУ ДПС у Сумській області   нагадує, що електронний кабінет платника податків – сервіс, за допомогою якого можна надсилати до органів ДПС електронні документи, податкову звітність, отримати довідки про відсутність заборгованості, необхідну інформацію із загальнодоступних реєстрів та надсилати запитати чи заяви для отримання необхідних даних. Перевагами користування Е-кабінетом для користувачів є зручність, економія робочого часу платника, а також коштів на придбання паперових бланків. Проте, у зв’язку з введенням воєнного стану, режим онлайн Е-кабінету дещо скоротився, тепер робота сервісу триває з 8:00 до 18:00 год в робочі дні. Таке запровадження скероване на захист прав платників, збереження та захист баз даних.

В податковій службі нагадують, Електронний кабінет складається з відкритої (загальнодоступної інформації) та приватної частини (особистого кабінету) Вхід до особистого кабінету здійснюється за допомогою електронного цифрового підпису.

Користуватись послугами відкритої частини Електронного кабiнету можна без ідентифікації особи, тобто без електронного підпису. Через відкриту частину користувачам доступні такі можливості:

- доступ до інформації з публічних реєстрів;

- перегляд та друк бланків податкової звітності;

- інформація про граничні терміни сплати податків, зборів, обов’язкових платежів та подання звітності (податковий календар);

- заповнення декларації про майновий стан і доходи для громадян;

- контакти та адреси діючих центрів обслуговування платників;

- дані про взяття на облік платників;

- реєстр страхувальників;

- дані реєстру платників ПДВ;

- реєстр платників єдиного податку;

- інформація про РРО;

- інформація про книги ОРО;

- дані реєстру платників акцизного податку з реалізації пального;

- реєстр осіб, які здійснюють операції з товарами.

У приватній частині електронного кабiнету в залежності від типу платника , чи то юридична особа, чи фізична особа (суб’єкт підприємницької діяльності, громадянин, посадова особа державного органу), електронний кабінет надає доступ до наступних сервісів:

- персоніфікований податковий календар

перегляд облікових даних платника;

- подання звітності в електронному вигляді до органів ДПС, Пенсійного фонду та статистики;

- перегляд та друк раніше поданої звітності;

- перегляд вхідних/вихідних документів;

- листування з органами ДПС;

- подання заяв, запитів для отримання інформації;

- інформація про стан розрахунків з бюджетом;

- реєстрація податкових накладних та розрахунків коригування до них у Єдиному реєстрі податкових накладних;

- інформація з Єдиного реєстру податкових накладних ;

- інформація з реєстрів операцій та транзакцій в системі Електронного адміністрування ПДВ;

- інформація з реєстрів операцій та транзакцій в системі Електронного адміністрування реалізації пального.

Вхід до Електронного кабінету здійснюється за адресою http://cabinet.tax.gov.ua.

Чи мають право ФОП – платники ЄП першої та другої груп у період воєнного стану не сплачувати ЄП?

Шосткинська  ДПІ ГУ ДПС у Сумській області  повідомляє.

Законом України від 15 березня 2022 року № 2120-IХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану» внесені зміни до Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року № 2755-VI (далі – ПКУ), зокрема, доповнено новим п. 9 підрозд. 8 розд. ХХ «Перехідні положення» ПКУ.

Так, тимчасово, з 01 квітня 2022 року до припинення або скасування воєнного стану на території України, згідно з абзацом першим п.п. 9.1 п. 9 підрозд. 8 розд. ХХ «Перехідні положення» ПКУ фізичні особи – підприємці – платники єдиного податку першої та другої груп, мають право не сплачувати єдиний податок.

При цьому такими особами декларація платника єдиного податку – фізичної особи – підприємця, не заповнюється за період, в якому відповідно до абзацу першого п.п. 9.1 п. 9 підрозд. 8 розд. ХХ «Перехідні положення» ПКУ єдиний податок не сплачувався (абзац другий п.п. 9.1 п. 9 підрозд. 8 розд. ХХ «Перехідні положення» ПКУ).

Як здійснюється обрання або перехід на спрощену систему оподаткування з особливим порядком оподаткування у період дії воєнного стану?

Шосткинська  ДПІ ГУ ДПС у Сумській області  повідомляє.

Законом України від 15 березня 2022 року № 2120-IХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану» внесені зміни до Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року № 2755-VI (далі – ПКУ), відповідно до яких, зокрема, тимчасово, з 01 квітня 2022 року до припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України, положення розд. XIV ПКУ застосовуються з урахуванням особливостей, передбачених п. 9 підрозд. 8 розд. ХХ «Перехідні положення» ПКУ.

Крім того, 05.04.2022 набрав чинності Закон України від 24 березня 2022 року № 2142-IХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо вдосконалення законодавства на період дії воєнного стану», яким внесено зміни, зокрема, до п. 9 підрозд. 8 розд. ХХ «Перехідні положення» ПКУ.

Так, відповідно до п.п. 9.8 п. 9 підрозд. 8 розд. ХХ «Перехідні положення» ПКУ для обрання або переходу на спрощену систему оподаткування платником з особливостями, встановленими п. 9 підрозд. 8 розд. ХХ «Перехідні положення» ПКУ, суб’єкт господарювання подає до контролюючого органу заяву. При цьому до заяви не додається розрахунок доходу за попередній календарний рік.

 Суб’єкт господарювання вважається платником єдиного податку третьої групи з особливостями, встановленими п. 9 підрозд. 8 розд. ХХ «Перехідні положення» ПКУ:

з 01 квітня 2022 року – у разі подання заяви до 01 квітня 2022 року;

з наступного робочого дня після подання такої заяви – у разі подання заяви починаючи з 01 квітня 2022 року.

 Зареєстровані в установленому законом порядку суб’єкти господарювання (новостворені), які протягом 10 днів з дня державної реєстрації подали заяву про обрання спрощеної системи оподаткування з урахуванням особливостей оподаткування, встановлених п. 9 підрозд. 8 розд. ХХ «Перехідні положення» ПКУ, вважаються платниками єдиного податку третьої групи з дня їх державної реєстрації.

Форма заяви про застосування спрощеної системи оподаткування (далі – Заява) затверджена наказом Міністерства фінансів України від 16.07. 2019 № 308.

У спеціальному полі «Ставка у відсотках до доходу» рядка 5.1.1 «Обрана ставка єдиного податку під час переходу на спрощену систему оподаткування» Заяви зазначається ставка у розмірі 2 відс. єдиного податку.

Реєстрація суб’єкта господарювання платником єдиного податку за ставкою 2 відс. доходу здійснюється шляхом внесення до Реєстру платників єдиного податку. На офіційному вебпорталі ДПС за посиланням htth//cabinet.tax.gov.ua реалізована можливість щодо перевірки належності суб’єкта господарювання до платників єдиного податку зі ставкою 2 відс. доходу.

Чи сплачують ЄВ за себе ФОП, особи, які провадять незалежну професійну діяльність, та члени фермерського господарства у період воєнного стану в Україні?

Шосткинська  ДПІ ГУ ДПС у Сумській області  повідомляє.

Відповідно до частини першої ст. 4 Закону України від 08 липня 2010 року № 2464-VІ «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» із змінами та доповненнями (далі – Закон № 2464) платниками єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування (далі – єдиний внесок) є:

фізичні особи – підприємці, в тому числі ті, які обрали спрощену систему оподаткування (п. 4 частини першої ст. 4 Закону № 2464),

фізичні особи, які провадять незалежну професійну діяльність, а саме наукову, літературну, артистичну, художню, освітню або викладацьку, а також медичну, юридичну практику, в тому числі адвокатську, нотаріальну діяльність, або особи, які провадять релігійну (місіонерську) діяльність, іншу подібну діяльність та отримують дохід від цієї діяльності (п. 5 частини першої ст. 4 Закону № 2464),

члени фермерського господарства, якщо вони не належать до осіб, які підлягають страхуванню на інших підставах (п. 5 прим. 1 частини першої ст. 4 Закону № 2464).

Згідно з абзацом першим п. 2 частини першої ст. 7 Закону № 2464 для платників, зазначених у пп. 4 (крім фізичних осіб – підприємців, які обрали спрощену систему оподаткування), 5 та 5 прим. 1 частини першої ст. 4 Закону № 2464, - на суму доходу (прибутку), отриманого від їх діяльності, що підлягає обкладенню податком на доходи фізичних осіб. При цьому сума єдиного внеску не може бути меншою за розмір мінімального страхового внеску за місяць, у якому отримано дохід (прибуток).

У разі якщо таким платником не отримано дохід (прибуток) у звітному періоді або окремому місяці звітного періоду, такий платник має право самостійно визначити базу нарахування, але не більше максимальної величини бази нарахування єдиного внеску, встановленої цим Законом. При цьому сума єдиного внеску не може бути меншою за розмір мінімального страхового внеску (абзац другий п. 2 частини першої ст. 7 Закону № 2464).

Законом України від 15 березня 2022 року № 2120-IХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану» внесені зміни до розд. VIII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 2464.

Так, згідно з абзацом першим п. 9 прим. 19 розд. VIII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 2464 тимчасово, з 01 березня 2022 року до припинення або скасування воєнного стану в Україні та протягом дванадцяти місяців після припинення або скасування воєнного стану, особи, зазначені у пп. 4, 5 та 5 прим. 1 частини першої ст. 4 Закону № 2464, мають право не нараховувати, не обчислювати та не сплачувати єдиний внесок за себе. При цьому положення абзацу другого п. 2 частини першої ст. 7 Закону № 2464 щодо таких періодів для таких осіб не застосовується.

При цьому такими особами розрахунок єдиного внеску у складі податкової декларації не заповнюється за період, в якому відповідно до абзацу першого п. 9 прим. 19 розд. VIII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 2464 єдиний внесок не нараховувався, не обчислювався та не сплачувався (абзац другий п. 9 прим. 19 розд. VIII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 2464).

ЦОП Шосткинської  ДПІ ГУ ДПС у Сумській області надано платникам 1447 адміністративних послуг

З початку року  фахівцями Центру обслуговування платників Шосткинської  ДПІ Головного управління ДПС у Сумській  області громадянам та представникам бізнесу надано 1447 адміністративних послуг.

Найбільш популярною залишається видача картки платника податків, якою скористалися 762 громадян, та видача відомостей з Державного реєстру фізичних осіб - платників податків про суми/джерела виплачених доходів та утриманих податків – 162. В ЦОП Шосткинської ДПІ звертаються внутрішньо переміщені особи, щоб  повторно отримати картку платника податків, з причини втрати такого документа.

За п’ять місяців поточного  року  працівниками ЦОП зареєстровано 62  реєстратори розрахункових операцій, 50 розрахункових книжок та 22 книг обліку розрахункових операцій.

Надано  довідок по підтвердженню статусу податкового резидента України – 7, довідок про доходи від підприємницької діяльності – 19,  довідок  про сплату податкових зобов'язань платником податку – резидентом, який виїжджає за кордон на постійне місце проживання, та про відсутність податкових зобов’язань -3, витягів з реєстру платників податку на додану вартість – 3. 

Також за цей час 94  суб’єктів підприємницької діяльності виявили бажання стати платниками єдиного податку, з них 72  зареєструвались в електронному вигляді.  Отримали витяги з реєстру платників єдиного податку 259 суб’єктів господарювання, з них 231 в електронному вигляді .

Слід зазначити, що платники податків активно приєднуються до електронних сервісів, які пропонує для використання податкова служба. Завдяки чому кількість запитів на отримання адміністративних послуг та відповіді на них за допомогою електронних сервісів поступово збільшується. ДПС продовжує працювати над створенням нових сервісів та удосконаленням вже діючих для зручності і комфорту при взаємодії платників з податковими органами.

За консультаціями з питань надання адміністративних послуг можна звернутись за телефонами (05449) 2-30-73  або безпосередньо до Центру обслуговування платників м. Шостка, вул. Знаменська, 2, понеділок  - п'ятниця з 09 год. 00 хв. до 16 год. 00 хв.; вихідні дні - субота та неділя.

 

За інформацією Шосткинської ДПІ ГУ ДПС у Сумській області